תהליך תכנון משתף התחדשות מרכז העיר רהט

רקע:

העיר רהט עומדת בפניי שינויים עתידיים בקנה מידה רחב. כחלק מההכנה לשינויים אלה עומדת להיערך תכנית מתאר למרכז העיר. על מנת שפיתוח מרכז העיר רהט יהיה מוסכם ומיטבי, קיים צורך לפתח מנגנונים רב תחומיים(פיסיים,כלכליים, חברתיים וסביבתיים) הרגישים מתאימים לעיר, אשר יוכלו להתוות את חיזוק מרכז העיר הוותיק כליבו של השלד העירוני לאורך זמן ובאופן מתמיד. משרד הבינוי והשיכון פתח בשנה זו פרויקט חדש בערי הנגב שמטרתו חיזוק מרכזי הערים וחברת מובאדלה בע"מ נבחרה לממש את החלק הכלכלי בעיר רהט. תוצרי הפרויקט ינחו את עבודתו העתידית של צוות תכנית המתאר למרכז העיר.

מטרת הפרויקט:

זיהוי ופיתוח פרויקטים מוסכמים לחיזוק מרכז העיר רהט, תוך התמודדות עם האתגרים הפיסיים, הכלכליים, החברתיים והסביבתיים בפניהם ניצבים העיר ותושביה.

שלבי הפרויקט:

שלב ראשון – הגדרה מפורטת של מטרות הפרויקט (חודשיים): מטרת שלב זה הנה זיהוי פרויקט או פרויקטים במרכז העיר, שיש להם את היכולת להביא לתרומה המשמעותית והחיוביות ביותר למרכז העיר לתושבי העיר בפרק זמן קצר. הפרויקטים הנבחרים, יהיו כאלה שייצרו את הסינרגטיות המרבית עם תהליכי תכנון המתבצעים כעת בעיר, תוך הגדרת השילוביות בין תהליכים. תוצרי שלב זה יהיו ניסוח מטרות הפרויקט/ים, תיחומם הגיאוגרפי, ופירוט תהליך התכנון.

שלב שני – תכנון משתף של הפרויקט הנבחר (שלושה חודשים): שלב זה יהווה את ליבו של תהליך התכנון. הכוונה היא לבצע מהלך שיתופי אקסטנסיבי ורב השפעה, שיהווה בין היתר מודל לתהליכי תכנון משתפים הרותמים את בעליי העניין השונים להצלחת התהליך ופרויקטים עתידיים. מטרת שלב זה הנה גיבוש חזון, אסטרטגיה ועקרונות לתכנון ולתכניות פיתוח ופעולה לפרויקטים הנבחרים, תהליך התכנון יבוסס על חמישה רכיבי שיתוף: 1) סדנאות תכנון משתף בקבוצות הומוגניות; 2) מפגשי ציבור פתוחים לציבור הרחב; 3) מפגשים פרטניים עם בעלי עניין, ארגונים, מתכננים מקומיים ואנשים מהציבור בעלי יכולת השפעה על התהליך ועל הציבור; 4) תהליך משוב מתמשך תושבים המייצגים קולות שונים בעיר; ו-5) עדכון ויידוע של כלל הציבור לגבי התהליך.

שלב שלישי: הכנסת מסמכי התכנית (חודש): בשלב זה צוות התכנון יעבד את תוצרי התהליך לכדי דו"ח פיתוח ותכניות מסודרות ומובנות, שיובאו בשלב הראשון להיזון חוזר על ידי הציבור ובשלב שני לעירייה לצורך יצאה לביצוע.

סגירת תפריט